Happymess

vrijdag 19 april 2013

Boxkleed met uiltjes

HayHay!

Eén van mijn liefste vriendinnetjes is zwanger.
Dat vraagt natuurlijk om een gepast en zelfgemaakt cadeau!

Ik wilde graag voor haar een boxkleed maken en gelukkig had ze deze nog niet zelf gekocht.
Op internet heb ik inspiratie opgedaan en hier kwam ik de tip tegen om als voering het goedkoopste dekbed van Ikea te gebruiken. Deze is niet duur en goed te wassen, wat wel zo ideaal is, dacht ik zo.

Ik ben begonnen met het zoeken naar stof. Ze houdt erg van uiltjes en grijze zachte tinten.
Het was even zoeken maar uiteindelijk heb ik via de webshop van Stoffenhuis Anja mooie stof gevonden.
Ik heb gekozen voor een uiltjes-stof en een licht grijze stof met witte stipjes. Deze kleuren passen goed in haar interieur (niet onbelangrijk).
Daarna heb ik eerst uitgetekend hoe het boxkleed eruit zou moeten zien. Ik heb gekozen voor een groot rechthoek in het midden van de uiltjes-stof en daar omheen stroken van de grijze stof. De achterkant maak ik helemaal van de grijze stof. Na even flink nadenken en meten ben ik gaan knippen. Je moet tijdens het meten en knippen goed nadenken hoe groot de box is, hoeveel zoom je nodig hebt en hoe dik de voering is, om uiteindelijk tot een goed passend boxkleed te komen.
Hierna heb ik alles aan elkaar gespeld en vervolgens alle delen van de bovenzijde eerst aan elkaar genaaid en daarna de bovenzijde aan de onderzijde genaaid. Ik heb één zijde van het kleed opengelaten voor de voering. Het dekbed heb ik in vier stukken op maat van het kleed geknipt.
Om te voorkomen dat de voering gaat schuiven (en het staat ook erg mooi) stik je over de naad van het grote rechthoek, dus over de naad van de uiltjes-stof. Helaas lukt dit niet met mijn eigen naaimachine doordat de lagen stof en voering te dik zijn. Maar gelukkig wilde mijn juf van naailes me hierbij helpen.
Tot slot naai je de zijkant nog dicht, dit kan met de machine of met de hand.
En klaar is het boxkleed!

Het was al met al wel een klusje ;-)
Maar dit is het resultaat...




En de achterkant...



Gisteren heb ik het boxkleed gegeven.
Het past goed in de box en ze zijn er blij mee!

Super fijn om te horen :-)

Fijn weekend!
XOXO
DivaDaan

3 opmerkingen:

Wat leuk dat je een berichtje achterlaat!!!